Vergroot je bekendheid met behulp van branding

Het doel van branding is vooral het vermelden en vergroten van bedrijfsnamen, logo’s of merknamen. Branding kan een heleboel verschillende betekenissen hebben en zo ook meer vormen hebben. Als je het hebt over de naam branding zelf, dan kan je spreken over een Engels woord wat de betekenis brandmerken. Als je het letterlijk wil uitleggen dan kan je zeggen dat branding eigenlijk betekend dat jij je naam ergens opzet en zo iedereen ook kan zien dat het van jou is. Branding is meer een soort van stempel op je product, dienst of bedrijf. Het is zoveel meer dan alleen maar ergens een logo opzetten.

Wat doet branding en wat houdt het nou precies in?

Als je aan branding wil doen, dan doe je dat met je huisstijl, logo/beeldmerk, je kleurkeuze en ook natuurlijk een sterke bedrijfsnaam die goed bij je bedrijf, producten of diensten moet passen. Branding bestaat niet alleen uit een onderdeel maar uit nog veel meer onderdelen. Twee daarvan zijn content en context. De content moet vooral van de kenmerken of merkwaarden doordrenkt zijn. Zoals waar staat je brand voor? En wat zijn de kernwaarden? Wat is de identiteit? Met behulp van branding zorg je er ook voor dat de teksten die van jou zijn in de juiste voice of tone zijn geschreven.

Een ondernemer, dienst of bedrijf heeft ook een verpakking net zoals dat een fysiek product dat heeft. Het is belangrijk dat een verpakking zo goed mogelijk kan laten zien en ook wat er exact in de doos zit werkt altijd het beste. Als het gaat om branding zou je eens moeten proberen heel simpel alle juiste verwachtingen te scheppen in alle mogelijke communicatie onderdelen en middelen die je vooral tot beschikking hebt. De gehele presentatie die van jou is, is dus ook je branding. Zelfs je gedrag kan ook je branding beïnvloeden.

branding

Als je een betere slag wil maken als het aangaat op de branding, kan jij jezelf eerst eens wat volgende vragen stellen.

  • Als het gaat om de communicatie-uitingen, Herken je dan een of meer merkwaarden daarin?
  • Vormt het allemaal een versterkend geheel of juist niet? En zijn alle uitingen krachtig of dat ook niet?
  • Sluit de beeldtaal ook goed genoeg aan bij de identiteit?
  • Is de schrijftaal en beeldtaal consistent in alle mogelijke uitingen?
  • Het merk en product dat je wil promoten, moet het dan de branding van jezelf zijn of juist dat van het bedrijf?

Meer over branding, klik hier.

 

Sluit Menu